• Przedmiotowe Zasady Oceniania z informatyki i zajęć komputerowych

        •  

                     PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA

          Z INFORMATYKI I ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH

           

          I. Postanowienia ogólne.

          Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) zostały opracowane zgodnie z: 

           

           podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych;

           aktualnie obowiązującym programem nauczania informatyki i zajęć komputerowych w klasach   

              IV-VIII szkoły podstawowej;

           Wewnątrzszkolnym Ocenianiem  zawartym w Statucie Szkoły.

           

          II. Ogólne zasady oceniania uczniów

          1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności. Nauczyciel powinien analizować i oceniać poziom wiedzy i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania (opracowanych zgodnie z podstawą programową danego przedmiotu).
          2. Nauczyciel ma za zadanie:
            • informować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie,
            • pomagać uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
            • motywować ucznia do dalszych postępów w nauce,
            • informować rodziców (opiekunów prawnych) o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
          3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych).
          4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) nauczyciel uzasadnia ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
          5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym).
          6. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.

           

           

          III. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności

          Ocenie podlegają: sprawdziany, kartkówki, ćwiczenia praktyczne, odpowiedzi ustne, prace domowe, praca na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.

          1. Sprawdziany mogą wymagać zapisania odpowiedzi na wydrukowanym arkuszu lub sprawdzać praktyczne umiejętności na komputerze, a ich celem jest weryfikacja wiadomości i umiejętności ucznia po realizacji działu podręcznika.
            • Sprawdzian planuje się na zakończenie działu.
            • Uczeń jest informowany o planowanym sprawdzianie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
            • Przed sprawdzianem nauczyciel podaje jego zakres programowy.
            • Sprawdzian może poprzedzać lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
            • Reguły uzasadniania oceny ze sprawdzianu, jej poprawy oraz sposób przechowywania sprawdzianów są zgodne z WSO.
            • Sprawdzian pozwala zweryfikować wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych, od koniecznego do wykraczającego.
            • Zasady przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny są zgodne z WSO:

          mniej niż 33 % poprawnych odpowiedzi – ocena niedostateczny;
          od 33% do 50 % poprawnych odpowiedzi – ocena dopuszczający;
          od 51% do 75% poprawnych odpowiedzi – ocena dostateczny;
          od 76% do 90% poprawnych odpowiedzi – ocena dobry;
          od 91 % do 97% poprawnych odpowiedzi – ocena bardzo dobry;
          od 98% do 100% poprawnych odpowiedzi – ocena celujący.

            • Zadania ze sprawdzianu są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.

           

          1. Kartkówki są przeprowadzane w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego ostatnich jednostek lekcyjnych (maksymalnie trzech).
            • Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.
            • Kartkówka powinna być tak skonstruowana, aby uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 15 minut.
            • Kartkówka jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadami WSO.
            • Zasady przechowywania kartkówek reguluje WSO.
          2. Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
            • wartość merytoryczną,
            • stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia,
            • dokładność wykonania polecenia,
            • staranność i estetykę.
          3. Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając ją, nauczyciel bierze pod uwagę:

                • zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,

            • właściwe posługiwanie się pojęciami,
            • zawartość merytoryczną wypowiedzi,
            • sposób formułowania wypowiedzi.
          1. Praca domowa jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.
            • Pracę domową uczeń wykonuje na komputerze, w zeszycie lub w innej formie zleconej przez nauczyciela.
            • Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę

                samodzielność, poprawność i estetykę wykonania.

          1. Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane (jeśli WSO nie stanowi inaczej), zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów lub oceny.
            • Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką poprawną odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemu, przygotowanie do lekcji.
            • Minus uczeń może uzyskać m.in. za nieprzygotowanie do lekcji (np. brak podręcznika, zeszytu, plików potrzebnych do wykonania zadania), brak zaangażowania na lekcji.
            • Sposób przeliczania plusów i minusów na oceny jest zgodny z umową między nauczycielem a uczniami: trzy + dają ocenę bardzo dobrą,  trzy – ocenę niedostateczną.
          2. Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
            • wartość merytoryczną pracy,
            • stopień zaangażowania w wykonanie pracy,
            • estetykę wykonania,
            • wkład pracy ucznia,
            • sposób prezentacji,
            • oryginalność i pomysłowość pracy.
          3. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych (szkolnych i międzyszkolnych).

           

           

          IV. Kryteria wystawiania ocen śródrocznych oraz na koniec roku szkolnego

           

          1. Klasyfikacje semestralna i roczna polegają na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
          2. Zgodnie z zapisami WSO nauczyciele i wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
            • wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z informatyki,
            • sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
            • warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,
            • trybie odwoływania od wystawionej oceny klasyfikacyjnej
          3. Przy wystawianiu ocen śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności, różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności.

           

           

          V. Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen

           

          1. Sprawdziany są obowiązkowe. Oceny ze sprawdzianów uczniowie mogą poprawiać raz w semestrze, po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem.
          2. Ocen ze sprawdzianów wyższych niż ocena dopuszczająca nie można poprawić.
          3. Ocen z kartkówek, odpowiedzi ustnych i ćwiczeń praktycznych nie można poprawić.
          4. Nauczyciel informuje ucznia o otrzymanej ocenie z ostatniej pracy bezpośrednio po jej wystawieniu.
          5. Rodzice (opiekunowie prawni) mogą uzyskać szczegółowe informacje o wynikach i postępach w pracy ucznia podczas indywidualnych kontaktów z nauczycielem (według harmonogramu spotkań przyjętego przez szkołę).
          6. Uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania do lekcji w ciągu semestru bez ponoszenia żadnych konsekwencji. Zgłasza je tylko na początku lekcji – zanim nauczyciel rozpocznie właściwy tok lekcji. Nieprzygotowanie odnotowywane jest w dzienniku jako np. Brak zgłoszenia np. oznacza gotowość do lekcji ucznia. Nieprzygotowanie nie zwalnia ucznia z kartkówki i sprawdzianu zapowiadanego wcześniej.
          7. Uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach (wynikające np. z nieobecności), biorąc udział w zajęciach wyrównawczych lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem (także online).
          8. W przypadku ponad 50% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach, które uniemożliwiły uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej, należy stosować przepisy WSO.
          9. Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny semestralnej lub rocznej regulują przepisy WSO i rozporządzenia MEN.

           

           

          VI. Dostosowanie wymagań edukacyjnych

           

          1. Dostosowanie pracy z uczniem o obniżonych wymaganiach edukacyjnych polega na opracowaniu zakresu umiejętności i wiadomości z danego przedmiotu oraz dostosowaniu form oceniania.

          2. W czasie pracy z uczniami uwzględnia się zawsze zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej a uczniowie mający orzeczenia:

           otrzymują ćwiczenia o niższym stopniu trudności,

           mogą liczyć na szczególną pomoc nauczyciela,

           mogą przeznaczyć na realizację zadań więcej czasu.

          3. Na podstawie opinii dostosowuje się wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia. Dostosowania dla uczniów zawarte są w odrębnych dokumentach.

          4. Uczeń z trudnościami ma prawo do uzupełnienia partii materiału we własnym rytmie, pod warunkiem, że praca jego jest systematyczna i wykazuje on chęć współpracy z nauczycielem.

          5. Uczeń zdolny ma możliwości do rozwijania swoich umiejętności i wykonywania dodatkowych zadań o podwyższonym stopniu trudności.

           

           

          VII. Wymagania na poszczególne oceny

           

          1. Wymagania konieczne (na ocenę̨ dopuszczającą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniowi dalszą naukę̨, bez których nie jest on w stanie zrozumieć kolejnych zagadnień omawianych na lekcjach i wykonywać prostych zadań nawiązujących do życia codziennego.
          2. Wymagania podstawowe (na ocenę dostateczną) obejmują wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe do opanowania, przydatne w życiu codziennym, bez których nie jest możliwe kontynuowanie nauki.
          3. Wymagania rozszerzające (na ocenę̨ dobrą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności o średnim stopniu trudności, które są̨ przydatne na kolejnych poziomach kształcenia.
          4. Wymagania dopełniające (na ocenę̨ bardzo dobrą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności złożone, o wyższym stopniu trudności, wykorzystywane do rozwiazywania zadań́ problemowych.
          5. Wymagania wykraczające (na ocenę̨ celującą) obejmują̨ stosowanie zdobytych wiadomości i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.

           

           

          Szczegółowe wymagania na poszczególne stopnie szkolne

          w klasyfikacji śród rocznej i końcowej

           

          KLASA 4

           

          Stopień dopuszczający

          Uczeń

          •          wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni komputerowej,

          •          wyjaśnia czym jest komputer,

          •          wymienia elementy wchodzące w skład zestawu komputerowego,

          •          podaje przykłady urządzeń, które można podłączyć do komputera,

          •          określa, jaki system operacyjny znajduje się na szkolnym i domowym komputerze,

          •          odróżnia plik od folderu,

          •          wykonuje podstawowe operacje na plikach: kopiowanie, przenoszenie, usuwanie

          •          tworzy foldery i umieszcza w nich pliki,

          •          ustawia wielkość obrazu, tworzy proste rysunki w programie Paint bez korzystania z             

                      kształtu Krzywa,

          •          tworzy proste tło obrazu,

          •          tworzy kopie fragmentów obrazu i zmienia ich wielkość,

          •          wkleja ilustracje na obraz,

          •          dodaje tekst do obrazu,

          •          wyjaśnia, czym jest internet,

          •          wymienia zagrożenia czyhające na użytkowników internetu,

          •          podaje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,

          •          wymienia osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w przypadku

                      poczucia zagrożenia,

          •          wyjaśnia, do czego służą przeglądarka internetowa i wyszukiwarka internetowa,

          •          podaje przykład wyszukiwarki i przykład przeglądarki internetowej,

          •          buduje w programie Scratch proste skrypty określające ruch postaci po scenie,

          •          uruchamia skrypty i zatrzymuje ich działanie,

          •          buduje w programie Scratch proste skrypty określające sterowanie postacią za pomocą

                      klawiatury,

          •          buduje prosty skrypt powodujący wykonanie mnożenia dwóch liczb,

          •          usuwa postaci z projektu tworzonego w programie Scratch,

          •          używa skrótów klawiszowych służących do kopiowania, wklejania i zapisywania,

          •          stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu,

          •          zapisuje krótkie notatki w edytorze tekstu,

          •          tworzy listy jednopoziomowe, wykorzystując narzędzie Numerowanie.

           

          Stopień dostateczny

          Uczeń:

          •          wymienia najważniejsze wydarzenia z historii komputerów,

          •          wymienia trzy spośród elementów, z których zbudowany jest komputer,

          •          wyjaśnia pojęcia urządzenia wejścia i urządzenia wyjścia

          •          wymienia najczęściej spotykane urządzenia wejścia i wyjścia,

          •          podaje przykłady zawodów, w których potrzebna jest umiejętność pracy na          

                      komputerze,

          •          wyjaśnia pojęcia program komputerowy i system operacyjny,

          •          rozróżnia elementy wchodzące w skład nazwy pliku,

          •          porządkuje zawartość folderu,

          •          rysuje w programie Paint obiekty z wykorzystaniem Kształtów, zmienia wygląd ich

                      konturu i wypełnienia,

          •          tworzy kopię obiektu z życiem klawisza Ctrl,

          •          używa klawisza Shift podczas rysowania koła oraz poziomych i pionowych linii,

          •          pracuje w dwóch oknach programu Paint,

          •          wkleja wiele elementów na obraz i dopasowuje ich wielkość,

          •          dodaje teksty do obrazu, formatuje ich wygląd,

          •          wymienia zastosowania internetu,

          •          stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,

          •          odróżnia przeglądarkę internetową od wyszukiwarki internetowej,

          •          wyszukuje znaczenie prostych haseł na stronach internetowych wskazanych w

                      podręczniku,

          •          wyjaśnia czym są prawa autorskie,

          •          stosuje zasady wykorzystywania materiałów znalezionych w internecie,

          •          zmienia tło sceny w projekcie,

          •          tworzy tło z tekstem,

          •          zmienia wygląd, nazwę i wielkość duszków w programie Scratch,

          •          tworzy zmienne i ustawia ich wartości w programie Scratch,

          •          wymienia i stosuje podstawowe skróty klawiszowe używane do formatowania tekstu,

          •          wyjaśnia pojęcia: akapit, interlinia, formatowanie tekstu, miękki enter, twarda spacja,

          •          pisze krótką notatkę i formatuje ją, używając podstawowych opcji edytora tekstu,

          •          wymienia i stosuje opcje wyrównania tekstu względem marginesów,

          •          zmienia tekst na obiekt WordArt,

          •          używa gotowych stylów do formatowania tekstu w dokumencie,

          •          stosuje listy wielopoziomowe dostępne w edytorze tekstu.

           

          Stopień dobry

          Uczeń

          •          wymienia nazwy pierwszych modeli komputerów,

          •          określa przedziały czasowe, w których powstawały maszyny liczące i komputery,

          •          charakteryzuje nośniki danych i wypowiada się na temat ich pojemności,

          •          wyjaśnia przeznaczenie trzech spośród elementów, z których zbudowany jest          

                      komputer,

          •          wymienia po trzy urządzenia wejścia i wyjścia,

          •          wymienia nazwy trzech najpopularniejszych systemów operacyjnych dla komputerów,

          •          wskazuje różnice w zasadach użytkowania programów komercyjnych i 

                      niekomercyjnych,

          •          omawia różnice między plikiem i folderem,

          •          tworzy strukturę folderów, porządkując swoje pliki,

          •          rozpoznaje typy znanych plików na podstawie ich rozszerzeń,

          •          tworzy obraz w programie Paint z wykorzystaniem kształtu Krzywa,

          •          stosuje opcje obracania obiektu,

          •          pobiera kolor z obrazu,

          •          sprawnie przełącza się między otwartymi oknami,

          •          wkleja na obraz elementy z innych plików, rozmieszcza je w różnych miejscach i 

                      dopasowuje ich wielkość do tworzonej kompozycji,

          •          tworzy na obrazie efekt zachodzącego słońca,

          •          wymienia najważniejsze wydarzenia z historii internetu,

          •          omawia korzyści i zagrożenia związane z poszczególnymi sposobami wykorzystania

                      internetu,

          •          wymienia nazwy przynajmniej dwóch przeglądarek i dwóch wyszukiwarek

                      internetowych,

          •          formułuje odpowiednie zapytania w wyszukiwarce internetowej oraz wybiera treści z 

                      otrzymanych wyników,

          •          korzysta z internetowego tłumacza,

          •          kopiuje ilustrację ze strony internetowej, a następnie wkleja ją do dokumentu,

          •          stosuje bloki powodujące obrót duszka,

          •          stosuje bloki powodujące ukrycie i pokazanie duszka,

          •          ustawia w skrypcie wykonanie przez duszka kroków wstecz,

          •          określa w skrypcie losowanie wartości zmiennych,

          •          określa w skrypcie wyświetlenie działania z wartościami zmiennych oraz pola do 

                      wpisania odpowiedzi,

          •          stosuje bloki określające instrukcje warunkowe oraz bloki powodujące powtarzanie

                      poleceń,

          •          stosuje skróty klawiszowe dotyczące zaznaczania i usuwania tekstu,

          •          wymienia podstawowe zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania

                      dokumentów,

          •          stosuje opcję Pokaż wszystko, aby sprawdzić poprawność formatowania,

          •          formatuje obiekt WordArt,

          •          tworzy nowy styl do formatowania tekstu,

          •          modyfikuje istniejący styl,

          •          definiuje listy wielopoziomowe.

           

          Stopień bardzo dobry

          Uczeń:

          •          wymienia etapy rozwoju komputerów,

          •          wyjaśnia zastosowanie pięciu spośród elementów, z których jest zbudowany  

                      komputer,

          •          klasyfikuje urządzenia na wprowadzające dane do komputera i wyprowadzające dane

                      z komputera,

          •          wskazuje trzy płatne programy używane podczas pracy na komputerze i ich darmowe

                      odpowiedniki,

          •          tworzy hierarchię folderów według własnego pomysłu,

          •          tworzy obrazy w programie Paint ze szczególną starannością i dbałością o szczegóły,

          •          pisze teksty na obrazie i dodaje do nich efekt cienia,

          •          tworzy dodatkowe obiekty i wkleja je na grafikę,

          •          omawia kolejne wydarzenia z historii internetu,

          •          dba o zabezpieczenie swojego komputera przed zagrożeniami internetowymi,

          •          wyszukuje informacje w internecie, korzystając z zaawansowanych funkcji

                      wyszukiwarek,

          •          dodaje do projektu programu Scratch nowe duszki,

          •          używa bloków określających styl obrotu duszka,

          •          łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści,

          •          objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu,

          •          sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem,

          •          tworzy poprawnie sformatowane teksty,

          •          ustawia odstępy między akapitami i interlinię,

          •          dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu.

          •          łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści,

          •          objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu,

          •          sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem,

          •          tworzy poprawnie sformatowane teksty,

          •          ustawia odstępy między akapitami i interlinię,

          •          dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu.

           

          KLASA 5

           

          Wymagania konieczne (na ocenę dopuszczającą)

          Uczeń:

          •          wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni i stosuje je w codziennej

                      pracy przy komputerze,

          •          wymienia i stosuje podstawowe skróty klawiszowe: kopiuj, wklej, zapisz,

          •          z pomocą nauczyciela tworzy plan pracy bez użycia list numerowanych,

          •          z pomocą nauczyciela tworzy plan lekcji na bazie tabeli,

          •          rozpoznaje podstawowe opcje formatowania tekstu dekoracyjnego i modyfikuje tekst

                     dekoracyjny,

          •          uruchamia opcję OneDrive,

          •          odtwarza prezentację,

          •          wybiera motyw i wpisuje tytuł prezentacji,

          •          tworzy Album fotograficzny i wstawia do niego zdjęcie,

          •          dodaje nowe slajdy do prezentacji, wstawia do niej zdjęcia i zmienia ich wielkość,

          •          z pomocą nauczyciela dodaje dźwięk do prezentacji,

          •          wymienia zastosowania animacji w prezentacji i odnajduje w programie kartę

                      Animacje,

          •          uruchamia program Logomocja i omawia jego interfejs,

          •          wprawia żółwia w ruch,

          •          wyjaśnia, co to jest procedura,

          •          podaje polecenie, które pozwala wypełnić figurę kolorem,

          •          z pomocą nauczyciela wyjaśnia na przykładzie pojęcie zmiennej.

           

          Wymagania podstawowe (na ocenę dostateczną)

          Uczeń (oprócz spełnienia wymagań koniecznych):

          •          wyróżnia graficznie tytuł i zapisuje tekst z podziałem na akapity,

          •          tworzy plan pracy wyłącznie przy użyciu listy numerowanej,

          •          samodzielnie tworzy plan lekcji z wykorzystaniem tabeli,

          •          stosuje opcje obramowania i tła strony,

          •          wymienia zastosowania opcji OneDrive,

          •          w prezentacji zmienia schemat kolorów motywów i dodaje kolejne slajdy,

          •          dodaje tytuł Albumu fotograficznego i podpisy pod zdjęciami,

          •          stosuje przejścia między slajdami,

          •          wstawia tekst dekoracyjny,

          •          wstawia film do prezentacji,

          •          dodaje obiekty i podstawowe animacje do prezentacji,

          •          rysuje kwadrat i prostokąt przy użyciu wyłącznie poleceń pierwotnych lub procedury,

          •          zapisuje procedurę pozwalającą narysować kwadrat wypełniony kolorem,

          •          omawia sposób zapisywania podstawowych działań matematycznych i wpisywania       

                      tekstu.

           

           

          Wymagania rozszerzające (na ocenę dobrą)

          Uczeń (oprócz spełnienia wymagań koniecznych i podstawowych):

          •          stosuje podstawowe elementy formatowania (np. pogrubienie, pochylenie), dodaje

                      nagłówek i zdjęcie do tekstu,

          •          tworzy scenariusz przy użyciu jednopoziomowej listy numerowanej z wykorzystaniem

                      stylów,

          •          projektuje układ i styl tabeli, korzystając z dostępnych opcji,

          •          formatuje obraz za pomocą stylów i wykorzystuje opcję Kształty,

          •          stosuje opcję OneDrive do tworzenia i udostępniania dokumentów,

          •          wstawia grafikę do prezentacji,

          •          formatuje zdjęcia z wykorzystaniem opcji Korekty, Kolor i Efekty artystyczne,

          •          rozpoznaje rodzaje animacji i stosuje animacje do obiektów w prezentacji,

          •          modyfikuje parametry odtwarzania dodanego dźwięku, filmu oraz animacji,

          •          rysuje kwadrat i prostokąt przy użyciu powtórzenia,

          •          pisze procedury umożliwiające rysowanie innych figur niż kwadrat i prostokąt,

          •          zapisuje procedurę rysującą rozetę,

          •          modyfikuje polecenia w procedurze rysowania figury geometrycznej tak, aby

                      uzyskiwać różne figury o różnych kolorach konturu i wypełnienia,

          •          rysuje mozaikę złożoną z jednakowych podstawowych figur w takim samym kolorze,

          •          wyjaśnia mechanizm procedury ze zmienną,

          •          zapisuje poprawną procedurę z parametrem.

           

          Wymagania dopełniające (na ocenę bardzo dobrą)

          Uczeń (oprócz spełnienia wymagań koniecznych, podstawowych i rozszerzających):

          •          formatuje pracę pisemną, nadając jej estetyczny wygląd, zgodny z zasadami pisania

                      tekstów,

          •          zamieszcza w pracy zdjęcie i informację o jego źródle,

          •          tworzy przejrzysty i czytelny plan pracy z wykorzystaniem wielopoziomowych list

                      numerowanych,

          •          modyfikuje styl tabeli, dostosowując go do własnych potrzeb,

          •          przygotowuje estetyczną, spójną pracę z wykorzystaniem dostępnych opcji

                     formatowania tekstu dekoracyjnego, ilustracji, układu strony i kształtów,

          •          wykorzystuje opcję OneDrive do stworzenia prezentacji,

          •          tworzy przejrzystą prezentację z wykorzystaniem grafiki,

          •          modyfikuje tło zdjęcia i wykorzystuje opcję Kształty,

          •          tworzy prezentację, dostosowując środki wyrazu do przekazywanych treści,

          •          zapisuje przygotowaną prezentację jako plik wideo,

          •          planuje i tworzy prostą animację,

          •          rysuje dowolny wielokąt równoboczny,

          •          tworzy skomplikowane rozety przy użyciu procedury,

          •          samodzielnie rysuje mozaiki złożone z jednakowych figur w różnych kolorach,

          •          zapisuje procedurę łączącą zmienną i tekst,

          •          tworzy procedurę z kilkoma parametrami.

           

          Wymagania wykraczające (na ocenę celującą) obejmują stosowanie znanych wiadomości i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.

           

           

           

           

          KLASA VI

          Wymagania konieczne (na ocenę dopuszczającą)

          Uczeń:

          •          uruchamia program Pivot Animator

          •          tworzy prostą animację poklatkową w sposób niedokładny – z dużymi odległościami  

                      między poszczególnymi etapami animacji,

          •          edytuje i wstawia do programu figurę,

          •          uruchamia program Scratch offline lub online,

          •          wstawia duszka i tło z galerii w programie Scratch,

          •          tworzy prosty skrypt poruszający duszkiem w programie Scratch,

          •          tworzy rysunek kwadratu w programie Scratch,

          •          wstawia przygotowane tło do programu Scratch,

          •          tworzy skrypt obsługujący sterowanie duszka za pomocą klawiatury,

          •          uruchamia program Excel,

          •          zna i stosuje pojęcia: arkusz kalkulacyjny, komórka, wiersz, kolumna, nagłówek,

                     sortowanie,

          •          zna pojęcie formuły i funkcji,

          •          z pomocą nauczyciela wprowadza podstawową formułę dodawania w programie

                     Excel,

          •          z pomocą nauczyciela wstawia wykres do arkusza programu Excel,

          •          przepisuje i uruchamia program pokazany w podręczniku,

          •          z pomocą nauczyciela uczeń uruchamia program GIMP,

          •          wie, jak włączyć okno warstw w programie GIMP,

          •          z pomocą nauczyciela tworzy napis w programie GIMP,

          •          otwiera zdjęcie w programie GIMP,

          •          zaznacza obiekt w programie GIMP.

           

           Wymagania podstawowe (na ocenę dostateczną)

          Uczeń (oprócz spełnienia wymagań koniecznych):

          •          wstawia tło do programu Pivot Animator,

          •          tworzy w programie Pivot Animator animację większej szczegółowości (dokładności  

                      ruchów),

          •          modyfikuje figurę, dodając przynajmniej cztery nowe elementy w programie Pivot

                     Animator,

          •          modyfikuje wygląd duszka w programie Scratch,

          •          tworzy skrypt obsługujący zdarzenie spotkania dwóch duszków, korzystając z  

                     warunku „jeżeli” w programie Scratch,

          •          tworzy skrypt reagowania duszka na spotkanie ze ścianą labiryntu,

          •          tworzy skrypt rysujący inne niż kwadrat figury geometryczne z wykorzystaniem pętli

                      „powtórz”,

          •          rysuje rozetę bez użycia zmiennych w programie Scratch,

          •          stosuje zmienne do liczenia punktów w programowaniu gry,

                      korzysta współrzędnych do określenia położenia duszka na początku każdego etapu

                     gry w Scratchu,

          •          przełącza się między arkuszami programu Excel,

          •          zna zasadę adresowania komórki w programie Excel,

          •          formatuje nagłówek tabeli w programie Excel,

          •          sortuje tabelę w programie Excel,

          •          rozróżnia funkcję od formuły w programie Excel,

          •          dobiera w programie Excel odpowiedni wykres dla określonych danych,

          •          rozumie pojęcie warstwy w programie GIMP,

          •          tworzy nową warstwę w programie GIMP,

          •          zna niektóre narzędzia programu GIMP,

          •          korzysta z Pędzla i Wypełniania kolorem w programie GIMP,

          •          rozróżnia warstwę tekstową od graficznej w programie GIMP,

          •          używa opcji Tekst na zaznaczenie w programie GIMP,

          •          z pomocą nauczyciela skaluje obraz w programie GIMP,

          •          reguluje jasność i kontrast obrazu w programie GIMP,

          •          zaznacza obiekt w programie GIMP.

           

          Wymagania rozszerzające (na ocenę dobrą)

          Uczeń (oprócz spełnienia wymagań koniecznych i podstawowych):

          •          tworzy animację przedstawiającą kroki w sposób schematyczny, bez utrzymywania

                      jednej z kończyn przy podłożu,

          •          używa opcji statyczny/dynamiczny dla modyfikowanych elementów programu Pivot

                     Animator,

          •          tworzy dodatkowe elementy wyposażenia kuchni, składniki potrawy,

          •          tworzy prostą animację przygotowania posiłku z wykorzystaniem stworzonych figur,

          •          tworzy prostą grę z reakcją na zderzenie duszków,

          •          tworzy rozetę z wykorzystaniem zmiennych i kolorów w programie Scratch,

          •          tworzy dwuetapową grę z przejściem duszka przez labirynt w programie Scratch,

          •          tworzy grę „Kulkoklikacz” zawierającą takie elementy jak: reakcja na kliknięcie w

                      kulkę, zbieranie punktów i kolejne etapy,

          •          wykorzystuje komunikaty w uruchamianiu poszczególnych skryptów programu w

                     Scratchu,

          •          nadaje arkuszowi programu Excel nazwę i kolor,

          •          formatuje w programie Excel komórki o podanym adresie,

          •          zna różnicę w znaczeniu i zapisie zakresu komórek i pojedynczej komórki w

                      programie Excel,

          •          sortuje tabelę z wykorzystaniem opcji sortowania programu Excel,

          •          stosuje formuły oraz funkcję Suma do obliczeń w programie Excel,

          •          tworzy niepełny arkusz programu Excel do obliczenia budżetu domowego,

          •          formatuje wykres wstawiony w programie Excel,

          •          w programie GIMP rysuje na różnych warstwach,

          •          zmienia kolejność warstw w programie GIMP,

          •          zmienia tryb warstwy z tekstowej na graficzną w programie GIMP,

          •          zmienia parametry wpisanego tekstu na obrazie utworzonym w programie GIMP,

          •          wypełnia zaznaczenie na obrazie utworzonym w programie GIMP,

          •          używa opcji Dodaj do zaznaczenia w programie GIMP,

          •          kopiuje i wkleja zaznaczone elementy w programie GIMP.

           

           

          Wymagania dopełniające (na ocenę bardzo dobrą)

          Uczeń (oprócz spełnienia wymagań koniecznych, podstawowych i rozszerzających):

          •          tworzy płynną animację kroków na stworzonym tle w programie Pivot Animator,

          •          modyfikuje figury, zmieniając punkt główny i elementy statyczne/dynamiczne w

                     programie Pivot Animator,

          •          tworzy złożoną animację przygotowywania potrawy przez kucharza w programie

                     Pivot Animator,

          •          używa różnych opcji kopiowania i wklejania w programie Excel,

          •          stosuje formatowanie warunkowe w programie Excel,

          •          tworzy arkusz obliczający budżet kieszonkowy w programie Excel,

          •          stosuje w programie Excel funkcje inne niż Suma, np. Średnia, Iloczyn,

          •          formatuje tło i inne elementy wykresu w programie Excel,

          •          korzysta z różnych ustawień pędzli w programie GIMP,

          •          zmienia wartość krycia warstw oraz tryby nałożenia warstw w programie GIMP,

          •          w programie GIMP wylewa gradient do zaznaczenia,

          •          w programie GIMP używa filtrów: Światło i cień oraz Rzucanie cienia,

          •          twórczo eksperymentuje z różnymi filtrami w programie GIMP,

          •          stosuje filtry i efekty do wklejonych elementów, tworzy z nich kompozycję.

           

          Wymagania wykraczające (na ocenę celującą) obejmują stosowanie znanych wiadomości i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.

           

          KLASA VII

           

          Stopień dopuszczający

          Uczeń:

          •          wymienia dwie dziedziny, w których wykorzystuje się komputery

          •          identyfikuje elementy podstawowego zestawu komputerowego

          •          wyjaśnia, czym jest program komputerowy

          •          wyjaśnia, czym jest system operacyjny

          •          uruchamia programy komputerowe

          •          kopiuje, przenosi oraz usuwa pliki i foldery, wykorzystując Schowek

          •          wyjaśnia, czym jest złośliwe oprogramowanie

          •          otwiera, zapisuje i tworzy nowe dokumenty

          •          wymienia sposoby pozyskiwania obrazów cyfrowych

          •          tworzy rysunki w edytorze grafiki GIMP

          •          stosuje filtry w edytorze grafiki GIMP

          •          zaznacza, kopiuje, wycina i wkleja fragmenty obrazu w edytorze grafiki GIMP

          •          tworzy animacje w edytorze grafiki GIMP

          •          wyjaśnia, czym są sieć komputerowa i internet

          •          przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z internetu

          •          przestrzega zasad netykiety w komunikacji internetowej

          •          tworzy, wysyła i odbiera pocztę elektroniczną

          •          wyjaśnia, czym jest algorytm

          •          wyjaśnia, czym jest programowanie

          •          wyjaśnia, czym jest program komputerowy

          •          buduje proste skrypty w języku Scratch

          •          używa podstawowych poleceń języka Logo do tworzenia rysunków

          •          wyjaśnia, czym jest dokument tekstowy

          •          pisze tekst w edytorze tekstu

          •          włącza podgląd znaków niedrukowanych w edytorze tekstu

          •          wymienia dwie zasady redagowania dokumentu tekstowego

          •          wymienia dwie zasady doboru parametrów formatowania tekstu

          •          zna rodzaje słowników w edytorze tekstu.

          •          wstawia obraz do dokumentu tekstowego

          •          wykonuje operacje na fragmentach tekstu

          •          wstawia proste równania do dokumentu tekstowego

          •          wykonuje zrzut ekranu i wstawia go do dokumentu tekstowego

          •          korzysta z domyślnych tabulatorów w edytorze tekstu

          •          drukuje dokument tekstowy

          •          wstawia do dokumentu tekstowego prostą tabelę

          •          wstawia do dokumentu tekstowego listy numerowaną lub wypunktowaną

          •          wstawia nagłówek i stopkę do dokumentu tekstowego

          •          wyszukuje słowa w dokumencie tekstowym

          •          wstawia przypisy dolne w dokumencie tekstowym

          •          dzieli cały tekst na kolumny

          •          odczytuje statystyki z dolnego paska okna dokumentu

           

          Stopień dostateczny

          Uczeń:

          •          wymienia cztery dziedziny, w których wykorzystuje się komputery

          •          opisuje najczęściej spotykanie rodzaje komputerów (komputer stacjonarny, laptop,

                      tablet, smartfon)

          •          nazywa najczęściej spotykane urządzenia peryferyjne i omawia ich przeznaczenie

          •          przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze

          •          wymienia rodzaje programów komputerowych

          •          wymienia trzy popularne systemy operacyjne dla komputerów

          •          kopiuje, przenosi oraz usuwa pliki i foldery, wykorzystując metodę „przeciągnij i 

                      upuść”

          •          wyjaśnia, dlaczego należy tworzyć kopie bezpieczeństwa danych

          •          wymienia rodzaje złośliwego oprogramowania

          •          wymienia rodzaje grafiki komputerowej

          •          opisuje zasady tworzenia dokumentu komputerowego

          •          zmienia ustawienia narzędzi programu GIMP

          •          wymienia etapy skanowania i drukowania obrazu

          •          wymienia operacje dotyczące koloru możliwe do wykonania w programie GIMP

          •          zapisuje w wybranym formacie obraz utworzony w programie GIMP

          •          drukuje dokument komputerowy

          •          wyjaśnia różnice pomiędzy kopiowaniem a wycinaniem

          •          omawia przeznaczenie warstw obrazu w programie GIMP

          •          tworzy i usuwa warstwy w programie GIMP

          •          umieszcza napisy na obrazie w programie GIMP

          •          stosuje podstawowe narzędzia Selekcji

          •          tworzy proste animacje w programie GIMP

          •          używa narzędzia Inteligentne nożyce programu GIMP do tworzenia fotomontaży

          •          sprawnie posługuje się przeglądarką internetową

          •          wymienia rodzaje sieci komputerowych

          •          omawia budowę prostej sieci komputerowej

          •          wyszukuje informacje w internecie

          •          przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z sieci i internetu

          •          pobiera różnego rodzaju pliki z internetu

          •          dodaje załączniki do wiadomości elektronicznych

          •          przestrzega postanowień licencji, którymi objęte są materiały pobrane z internetu

          •          unika zagrożeń związanych z komunikacją internetową

          •          wymienia etapy rozwiązywania problemów

          •          opisuje algorytm w postaci listy kroków

          •          omawia różnice pomiędzy kodem źródłowym a kodem wynikowym

          •          tłumaczy, czym jest środowisko programistyczne

          •          tłumaczy, do czego używa się zmiennych w programach

          •          przedstawia algorytm w postaci schematu blokowego

          •          omawia budowę okna programu Scratch

          •          wyjaśnia, czym jest skrypt w języku Scratch

          •          stosuje powtarzanie poleceń (iterację) w budowanych skryptach

          •          dodaje nowe duszki w programie Scratch

          •          dodaje nowe tła w programie Scratch

          •          omawia budowę okna programu Logomocja

          •          tworzy pętle w języku Logo, używając polecenia Powtórz

          •          wyjaśnia pojęcia: akapit, wcięcie, margines

          •          tworzy nowe akapity w dokumencie tekstowym

          •          stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu

          •          korzysta ze słownika ortograficznego w edytorze tekstu

          •          korzysta ze słownika synonimów w edytorze tekstu

          •          wymienia trzy zasady redagowania dokumentu tekstowego

          •          wymienia trzy zasady doboru parametrów formatowania tekstu

          •          stosuje różne sposoby otaczania obrazu tekstem

          •          korzysta z gotowych szablonów podczas tworzenia dokumentu tekstowego

          •          przemieszcza obiekty w dokumencie tekstowym, osadza obraz w dokumencie  

                      tekstowym

          •          modyfikuje obraz osadzony w dokumencie tekstowym

          •          stawia i modyfikuje obraz jako nowy obiekt w dokumencie tekstowym

          •          stosuje indeksy dolny i górny w dokumencie tekstowym

          •          wstawia do dokumentu tekstowego równania o średnim stopniu trudności

          •          wymienia zastosowania tabulatorów w edytorze tekstu,

          •          stosuje spację nierozdzielającą w edytorze tekstu

          •          stosuje style tabeli w edytorze tekstu

          •          stosuje różne formaty numeracji i wypunktowania w listach wstawianych w edytorze

                      tekstu

          •          wstawia numer strony w stopce dokumentu tekstowego

          •          zmienia znalezione słowa za pomocą opcji Zamień w edytorze tekstu

          •          dzieli fragmenty tekstu na kolumny

          •          przygotowuje harmonogram w edytorze tekstu

          •          przygotowuje kosztorys w edytorze tekstu

           

           

          Stopień dobry

          Uczeń:

          •          wymienia sześć dziedzin, w których wykorzystuje się komputery,

          •          opisuje rodzaje pamięci masowej

          •          omawia jednostki pamięci masowej

          •          wstawia do dokumentu znaki, korzystając z kodów ASCII

          •          przyporządkowuje program komputerowy do odpowiedniej kategorii

          •          wymienia trzy popularne systemy operacyjne dla urządzeń mobilnych

          •          przestrzega zasad etycznych podczas pracy z komputerem

          •          kompresuje i dekompresuje pliki i foldery, wykorzystując popularne programy do 

                      archiwizacji

          •          kompresuje i dekompresuje pliki i foldery, wykorzystując funkcje systemu

                      operacyjnego

          •          sprawdza, ile miejsca na dysku zajmują pliki i foldery

          •          zabezpiecza komputer przez wirusami, instalując program antywirusowy

          •          wymienia trzy formaty plików graficznych

          •          tworzy w programie GIMP kompozycje z figur geometrycznych

          •          ustawia parametry skanowania i drukowania obrazu

          •          wykonuje w programie GIMP operacje dotyczące koloru,

          •          korzysta z podglądu wydruku dokumentu

          •          używa skrótów klawiszowych do wycinania, kopiowana i wklejania fragmentów

                      obrazu

          •          wyjaśnia, czym jest Selekcja w edytorze graficznym

          •          charakteryzuje narzędzia Selekcji dostępne w programie GIMP

          •          używa narzędzi Selekcji dostępnych w programie GIMP

          •          zmienia kolejność warstw obrazu w programie GIMP

          •          kopiuje teksty znalezione w internecie i wkleja je do innych programów

                      komputerowych

          •          zapamiętuje znalezione strony internetowe w pamięci przeglądarki

          •          korzysta z komunikatorów internetowych do porozumiewania się ze znajomymi

          •          wkleja do edytora tekstu obrazy pobrane z internetu

          •          opisuje algorytm w postaci schematu blokowego

          •          wymienia przykładowe środowiska programistyczne

          •          stosuje podprogramy w budowanych algorytmach

          •          wykorzystuje sytuacje warunkowe w budowanych algorytmach

          •          używa zmiennych w skryptach budowanych w języku Scratch

          •          wykorzystuje sytuacje warunkowe w skryptach budowanych w języku Scratch

          •          konstruuje procedury bez parametrów w języku Scratch

          •          używa sytuacji warunkowych w skryptach budowanych w języku Scratch

          •          korzysta ze zmiennych w skryptach budowanych w języku Scratch

          •          wykorzystuje pętle powtórzeniowe (iteracyjne) w skryptach budowanych w języku

                      Scratch

          •          wykorzystuje sytuacje warunkowe w języku Logo

          •          używa zmiennych w języku Logo

          •          otwiera dokument utworzony w innym edytorze tekstu

          •          zapisuje dokument tekstowy w dowolnym formacie

          •          kopiuje parametry formatowania tekstu

          •          wymienia kroje pisma,

                      wymienia cztery zasady redagowania dokumentu tekstowego

          •          wymienia cztery zasady doboru formatowania tekstu

          •          stosuje zasady redagowania tekstu

          •          przycina obraz wstawiony do dokumentu tekstowego

                     formatuje obraz z wykorzystaniem narzędzi z grupy Dopasowywanie

          •          zna co najmniej trzy układy obrazu względem tekstu

          •          wyjaśnia zasadę działania mechanizmu OLE

          •          wymienia dwa rodzaje obiektów, które można osadzić w dokumencie tekstowym

          •          wykonuje zrzut aktywnego okna i wstawia go do dokumentu tekstowego

          •          zna rodzaje tabulatorów specjalnych

          •          wymienia zalety stosowania tabulatorów

          •          formatuje komórki tabeli

          •          zmienia szerokość kolumn i wierszy tabeli

          •          modyfikuje nagłówek i stopkę dokumentu tekstowego

          •          modyfikuje parametry podziału tekstu na kolumny

          •          opracowuje projekt graficzny e-gazetki

          •          łączy ze sobą kilka dokumentów tekstowych

          •          współpracuje z innymi podczas tworzenia projektu grupowego

           

           

          Stopień bardzo dobry

          Uczeń:

          •          wymienia osiem dziedzin, w których wykorzystuje się komputery

          •          wyjaśnia, czym jest system binarny (dwójkowy) i dlaczego jest używany                                         

                      w informatyce

          •          samodzielnie instaluje programy komputerowe

          •          wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie

          •          stosuje skróty klawiszowe, wykonując operacje na plikach i folderach

          •          zabezpiecza komputer przez zagrożeniami innymi niż wirusy

          •          charakteryzuje rodzaje grafiki komputerowej

          •          zapisuje obrazy w różnych formatach, wyjaśnia, czym jest plik

          •          wyjaśnia, czym jest ścieżka dostępu do pliku

          •          wyjaśnia, czym jest rozdzielczość obrazu

          •          charakteryzuje parametry skanowania i drukowania obrazu

          •          poprawia jakość zdjęcia

          •          wyjaśnia różnicę pomiędzy ukrywaniem a usuwaniem warstwy

          •          wyjaśnia, czym jest i do czego służy Schowek

          •          łączy warstwy w obrazach tworzonych w programie GIMP

          •          wskazuje różnice między warstwą Tło a innymi warstwami obrazów w programie

                      GIMP

          •          pracuje na warstwach podczas tworzenia animacji w programie GIMP

          •          korzysta z przekształceń obrazów w programie GIMP

          •          wyjaśnia różnice pomiędzy klasami sieci komputerowych

          •          dopasowuje przeglądarkę internetową do swoich potrzeb

          •          korzysta z chmury obliczeniowej podczas tworzenia projektów grupowych

          •          samodzielnie buduje złożone schematy blokowe do przedstawiania różnych

                      algorytmów

          •          konstruuje złożone sytuacje warunkowe (wiele warunków) w algorytmach

          •          konstruuje procedury z parametrami w języku Scratch

          •          dodaje nowe (trudniejsze) poziomy do gry tworzonej w języku Scratch

          •          tworzy w języku Logo procedury z parametrami i bez nich

          •          zmienia domyślną postać w programie Logomocja

          •          ustala w edytorze tekstu interlinię pomiędzy wierszami tekstu oraz odległości

                      pomiędzy akapitami

          •          wymienia i stosuje wszystkie omówione zasady redagowania dokumentu tekstowego

          •          wymienia i stosuje wszystkie omówione zasady doboru parametrów formatowania

                      tekstu

          •          rozumie różne zastosowania krojów pisma w dokumencie tekstowym

          •          zna i charakteryzuje wszystkie układy obrazu względem tekstu

          •          grupuje obiekty w edytorze tekstu

          •          wymienia wady i zalety różnych technik umieszczania obrazu w dokumencie

                      tekstowym i stosuje te techniki

          •          wymienia trzy rodzaje obiektów, które można osadzić w dokumencie tekstowym, oraz

                      ich aplikacje źródłowe

          •          formatuje zrzut ekranu wstawiony do dokumentu tekstowego

          •          wstawia do dokumentu tekstowego równania o wyższym stopniu trudności

          •          zna zasady stosowania w tekście spacji nierozdzielających

          •          stosuje tabulatory specjalne

          •          tworzy listy wielopoziomowe

          •          stosuje w listach ręczny podział wiersza

          •          wyszukuje i zamienia znaki w dokumencie tekstowym

          •          różnicuje treść nagłówka i stopki dla parzystych i nieparzystych stron dokumentu

                      tekstowego

          •          wyjaśnia, na czym polega podział dokumentu na sekcje

          •          zapisuje dokument tekstowy w formacie PDF

           

          Wymagania na ocenę celującą obejmują stosowanie przyswojonych informacji i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.